Konkurencyjność firmy w dobie COVID-19

Pandemia, która wytrąciła cały świat z wszechstronnie rozumianej równowagi, ma dwie strony – generuje straty, a jednocześnie bywa szansą na rozwój i innowacje.
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Złożoność i niepewność sytuacji kryzysowej i jej podwójny charakter sprawiają, że poglądy dotyczące możliwości dróg wyjścia z trudności dopiero się wyłaniają. W wielu aspektach są dyskusyjne i mogą być częściowo sprzeczne.

Konkurencyjność przedsiębiorstwa to umiejętność osiągania lub utrzymywania przewagi konkurencyjnej. Ekonomiści wskazują, że składają się na nią pozycja konkurencyjna osiągnięta w przeszłości, potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa, strategia konkurencyjna oraz pozycja konkurencyjna zamierzona do osiągnięcia w przyszłości. W tym kontekście pandemia COVID-19 może wpłynąć na pojmowanie, budowanie oraz podnoszenie i ewentualnie obronę konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Eksperci podkreślają, że olbrzymi kryzys gospodarczy, spowodowany pandemią COVID-19, wywołał szok zewnętrzny, a nie – przykładowo – błędne decyzje przedsiębiorców, inwestorów czy konsumentów albo niewłaściwe posunięciami w polityce gospodarczej. Ostatni czynnik był powodem innego, ogólnoświatowego krachu gospodarczego w latach 2008-2011.

Z tego powodu, zdaniem ekonomistów, pandemia COVID-19 bardziej przypomina katastrofę naturalną, żywioł w rodzaju trzęsienia ziemi, tsunami, powodzi, erupcji wulkanicznej o wielkim zasięgu czy chmury popiołów wulkanicznych. Jest jednak pewna zasadnicza różnica – COVID-19 ma zasięg ogólnoświatowy, a katastrofy naturalne mają charakter lokalny.

Temat tego, jak COVID-19 wpływa na konkurencyjność firmy oraz jakie mogą być tego efekty, biorąc pod uwagę powyższe kryteria, poruszyli eksperci cytowani przez Business Centre Club.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts