Raport Business Centre Club:

Skłonność przedsiębiorców do zwiększania zatrudniania w okresie po pandemii COVID-19

Wzrost obrotów oraz sytuacja na rynku to dwa kluczowe czynniki, które będą wpływać na zwiększanie zatrudnienia przez firmy po zakończeniu obecnego kryzysu. W związku z tym przedsiębiorcy w najbliższym czasie będą koncentrować się przede wszystkim na analizie wewnętrznej sytuacji przedsiębiorstw oraz obserwowaniu trendów rynkowych. Znacznie mniejsze znaczenie będzie mieć dla nich wsparcie finansowe ze strony państwa i zmiany w przepisach.

raport-10-BCC-sklonnosc-przedsiebiorcow-do-zwiekszania-zatrudnienia-po-pandemii-covid-19

Ponad 70% przedsiębiorców planuje zatrudnienie nowych pracowników po zakończeniu pandemii COVID-19. Z raportu „Skłonność przedsiębiorców do zwiększania zatrudnienia w okresie po pandemii COVID-19” przygotowanego przez Business Centre Club wynika, że największy wpływ na decyzje w tej sprawie będą mieć wzrost sprzedaży (70,6%) oraz ogólna sytuacja na rynku (48,4%). Sprzyjające warunki będą zachęcać przedsiębiorców do intensyfikacji działań, co często wiąże się ze zwiększaniem liczby pracowników.

raport10-bcc-sklonnosc-przedsiebiorcow-do-zwiększania-zatrudnienia-po-pandemii-covid-19Z kolei, za czynniki o najmniejszym wpływie na wzrost skłonności do zatrudniania, respondenci uznali finansowanie ze strony państwa (13,7%) lub banku (10,5%). Taka ocena sytuacji jest prawdopodobnie związana z faktem, że z dopływem takich funduszy związane są zobowiązania lub dodatkowe koszty. W pierwszym przypadku jest to konieczność utrzymania poziomu zatrudnienia w określonym z góry czasie, a w drugim – konieczność spłaty odsetek od uzyskanego kredytu.

Niewielu ankietowanych (26,1%) uznało także, że skłonność do zwiększania zatrudniania jest uzależniona od zmian w przepisach. Można sądzić, że taki wynik to pochodna częstych zmian prawnych wprowadzanych ad hoc w związku z pogarszaniem się sytuacji epidemiologicznej. Przedsiębiorcy w najbliższym czasie będą więc analizować kondycję swoich firm i obserwować rozwój sytuacji na rynku, by na tej podstawie podejmować decyzje o wdrożeniu procesów rekrutacji.


Dr Krzysztof Matela – autor raportu

dr-krzysztof-matela

Menadżer. Psycholog i socjolog. Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Badacz zjawisk społecznych. Specjalista w zakresie komunikacji. Ekspert w zakresie budowania wartości i przewag konkurencyjnych firm. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskami dotyczącymi zarządzania. Interesuje się mechanizmami wywierania wpływu.